Hvordan få kompensation, når en fly er forsinket
Hvad er reglerne om forsinkelser?
Hvis du rejser fra en EU-lufthavn på ethvert flyselskab eller kommer til en EU-lufthavn på et EU-luftfartsselskab (herunder Island, Norge og Schweiz), har du ret til pleje og kompensation i henhold til EU-forordning 261/2004 for en forsinket ankomsttid i mere end tre timer – men hvis flyet blev forsinket, skal det være over tre timer at få kompensation. Hvis flyvningen blev aflyst, og du tager et erstatningsfly, skal det kun være over to timer senere i forhold til ankomsttidspunktet eller den indledende flyvning for at få kompensation.
Flyselskabet skal levere mad og drikke passende til tiden (dette er ofte i korrekt udførelse af en kupon) og en måde at kommunikere din forsinkelse på eller endda en refusion af omkostningerne ved væsentlige opkald.
For daglige forsinkelser skal flyselskabet levere hotelophold og transport for at nå det – eller at gå hjem. Når der er en stor forstyrrelse, kan flyselskabets personale måske ikke hjælpe med at reservere hoteller. Sådanne tilfælde kan du muligvis lave dine egne arrangementer og kræve omkostningerne tilbage. Men forvent ikke en komplet restitution for et dyrt hotel medmindre der ikke er noget alternativ. Støtteindtægter er afgørende.
Hvis du rejser fra en EU-lufthavn eller rejser med et EU-luftfartsselskab, har du ret til pleje og kompensation i tilfælde af lange forsinkelser.
Hvilken kompensation har jeg ret til?
For forsinkelser på tre timer eller måske mere har du ret til en indkomstbetaling på € 250 (£ 230) for korte flyvninger og € 400 (£ 365) for en flyveafstand på 1.500-3.500 km. For flyvninger på over 3.500 km får du € 300 (£ 275) for en forsinkelse på 3-4 timer; € 600 (£ 550) i mere end fire timer.
Er der undtagelser?
Ja. Kompensationen betales ikke i tilfælde af en “ekstraordinær omstændighed”. For eksempel, når forsinkelsen er på grund af krig eller borgerlig uro, sikkerhedsspørgsmål, naturkatastrofer, ekstreme vejrforhold (herunder en lufthavns manglende de-is flyet i tide), begrænsninger i flytrafikken, strejker af lufthavnens personale, en medicinsk nødsituation om bord og nogle besætningsmæssige problemer.
For forsinkelser på tre timer eller måske mere er det også muligt at have ret til kontant kompensation.